Wał napędowy ma kluczowe znaczenie dla konstrukcji pojazdu. Odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego między poszczególnymi zespołami układu. Konstrukcja może obejmować jeden lub więcej wałów. Niestety są to elementy bardzo często lekceważone przez kierowców, co stanowi poważny błąd, ponieważ ich zaniedbanie prowadzi do wielu szkód. Przede wszystkim rosną koszty naprawy, wysokie jest też ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów, mostu napędowego, reduktora czy przystawki odbioru mocy. Ponadto mogą pojawić się luzy na połączeniu przesuwnym. Czasami dochodzi również do zatarcia łożysk czy uszkodzeń elementu elastycznego podpory. Kolejny problem to zatarcie oraz luzy w przypadku krzyżaków, uszkodzenia flanszy, wgniecenia rury wału czy ubytki na skutek występowania rdzy.
Takie usterki mogą wpłynąć na bicie promieniowe, co powoduje wibracje. Drgania najczęściej występują przy prędkości 70-90 km/h. W fazie początkowej można odczuć delikatne wibracje, pojawia się też hałas. W tym momencie należy jak najszybciej sprawdzić wał.
Wał napędowy może zostać sprawdzony wyłącznie przy demontażu. Niestety wielu mechaników jedynie pod kątem wizualnym próbuje ocenić usterkę, co nie przyniesie żadnego efektu. Wyłącznie zdemontowanie elementu pozwala doświadczonym specjalistom właściwie określić kondycję konstrukcji.
Konstrukcje wałów są zróżnicowane. Bardzo ważny aspekt stanowi n-elementowość i zależy od liczby przegubów oraz długości. Podstawowe elementy, które obejmuje wał to rura bezszwowa, przegub krzyżakowy, łożyska, złącze kołnierzowe oraz nieprzesuwne i przesuwne połączenia.
Wyważanie wału napędowego polega na eliminacji niepożądanych wibracji i drgań. Mogą być one wynikiem nierównomiernego rozłożenia masy na wałach lub nieprawidłowego ustawienia elementów obrotowych. Bez odpowiedniego wyważenia ograniczona jest wydajność układu napędowego, a także pojawia się ryzyko uszkodzenia innych komponentów.
W naszym serwisie możesz liczyć na solidną usługę. Na pewno znajdziesz rozwiązanie dopasowane do Twoich osobistych potrzeb.